måndag 28 augusti 2017

Det problematiska med GB

I takt med att mjölk-drickande blivit en vanlig symbol för den amerikanska rasistiska alt-right rörelsen har detta naturligtvis också påverkat synen på andra produkter tillverkade av komjölk, till exempel glass.
 
Men inte kan väl den vänliga GB-gubben ha några dolda avsikter?
Fast, vad är det han gör med handen?
Han bildar en rund ring med tumme och pekfinger och låter de andra fingrarna spreta. Det är den s.k. ok-symbolen, också det en välkänd symbol för vit rasism i USA.
Om GB glace varit vilket företag som helst skulle dessa två exempel kunnat avfärdas som ren slump, men det är ju inte första gången GB varit i blåsväder. Alla minns kanske inte Chokladpuck?
Men desto fler kommer nog ihåg glassen Nogger Black som drogs tillbaka efter internationella protester.
För att inte tala om att GB kallar en glass 88.
Helt plötsligt får "Håll Sverige Rent"-kampanjen en helt annan innebörd.
Man kan fråga sig om det är en cynisk marknadsföringsstrategi av GB att ständigt utnyttja högerextrema symboler, eller om det är något allvarligare som ligger bakom?

2 kommentarer:

  1. Kan det inte röra sig om så kallad "talktrigging" signerad Bobbo Sundgren? GB har bara gjort samma sak som restaurangen Mat & Potatis gjorde, arvoderat Bobbo Sundgren för att talktrigga.

    SvaraRadera
  2. Nja, nu är ju den här kampanjen av lite högre kvalité (eftersom det är jag som ligger bakom). Men jag borde väl sett till att få betalt för det.

    SvaraRadera