onsdag 5 september 2018

Vittnebörd på internet

Del två av intervjun med  Kjell Henricson från Vittnesbörd TV. Till del ett.

F) Vilka sociala media använder ni? Vilka profiler och projekt?

Jag ( Kjell) måste erkänna att jag inte använder så mkt andra sociala medier. Oskar gör det mer och vi har några grupper på facebook och minds. Bästa sättet att hitta dom är att läsa infon under klippen på youtube kanalen.


F) Varför började ni med sociala media?

Jag hade aldrig använt Youtube innan jag startade kanalen och inte videokameror, redigeringsprogram mm. Så det har varit mkt att lära sig. Det är väl först nu ( 4 år i Oktober) som jag känner att jag har lite mer kunskap om dessa redskap samt Youtube. Men jag skulle ljuga om jag inte erkänner att jag fortfarande har väldigt mkt att lära.

F) Är ni nöjd med hur ni fungerar på sociala media?

Om jag är nöjd med resultatet av 4 års filmande så måste jag nog säga att ju mer jag lär mig, ju mer brister ser jag:). Men dom som valt att följa kanalen tittar oftast klart på hela klippen och det måste ju betyda att dom finner klippen intressanta. Samtidigt är jag alltid väldigt kritisk mot mig själv och försöker hela tiden att hitta på nya program idéer mm. Men det är ju också det som gör det kul. En ständig utmaning till mig själv.

F) Något jag slagits av är hur mycket ni reser i era filmer. Nästan alla inslag är filmade på olika ställen i Sverige och utomlands. Hur fungerar det? Åker ni någonstans speciellt för att göra ett inslag eller reser ni i alla fall och passar på att filma?  

När det gäller resor mm så föröker vi få med så mkt möjligt. Vi betalar allt själva och jag har tyvärr ingen inkomst genom detta. Så vi får försöka att göra avsnitt ihop med andra resor och iblad reser vi bara till platsen för att filma. Om min kanals budget varit större hade jag gjort mkt mer och jag har flera platser och länder som står med på min önskelista och även redan helt klara dokumentärer som är utformade mm . Däremot skulle jag även där vilja ägna all min tid på platsen och landet jag vill filma till filmerna så att kvalité och bevisen blir tydligare mm. Men till det krävs mkt mer resurser och just nu betalar jag allt själv. Men det finns mkt platser, utgrävning och människor som man skulle kunna intervjua och få ut mer bevis av på våra resor.


F) Vilka reaktioner får ni på dina inlägg?

De reaktioner jag fått är mest positiva. Men det finns också många som skriver väldigt elaka och nedvärderande saker. Det bryr jag mig dock inte om för egen del. Jag får en hel del mail från tittare som är väldigt uppmuntrande och positiva och det är fantastiskt roligt att höra hur man fått beröra deras liv på olika sätt.Jag försöker alltid svara på allt så fort jag kan och mailen mm är en av de saker som gör att jag fortfarande gör youtube.

F) Hur ofta och från hur många får ni reaktioner?

jag får ganska ofta reaktioner via mail men antalet gilla, dela och kommentera på klippen direkt ökar också. Jag tycker det är jätte roligt och det ger även nya idéer och tankar på vad jag mer skulle kunna göra för inslag och vad jag skulle kunna göra bättre, vilket jag uppskattar mkt. Allt går att göra bättre:).

F) Har era aktiviteter haft några negativa konsekvenser för er personligen?

Den negativa konsekvensen är väl att det finns människor som gör allt för att vara elaka och negativa. Men som jag skrev ovan så bryr jag mig inte nämnvärt angående detta. Men visst har vissa saker fått negativa konsekvenser för mig och min familj mm.

F) Är det något ni vill förändra/förbättra med ditt sociala medie-användande?

Just nu är jag inne i en utvecklingsfas av kanalen. Därför har det inte kommit upp så mycket nya klipp mm. Känner att det finns mycket som går att göra bättre idag än när jag startade för 4 år sedan. Har lite nya idéer mm, men som inte är färdigutvecklade än. Så visst känner jag att det finns mycket som går att göra bättre och jag ska försöka göra det så bra som möjligt för alla som väljer att följa kanalen mm.


F) Hur fungerade det med boken? Känns det som att det var värt arbetet, blir det fler böcker?

Det känns kul att ämnet blev en bok.

research mm tog 3år men gav både mig och Oskar som jag skrev den med. Väldigt mkt info och fakta mm som vi inte hade innan. Så det roligase har varit att utvecklas och växa själv i kunskap i ämnet mm.  Kunskap är alltid lätt att bära så det var helt klart värt allt slit mm. Sen hoppas vi ju givetvis att vi lyckats dela med oss av den kunskapen i boken.

Jag har alltid tyckt om att lära mig så mkt nya saker som möjligt, så för min del blir det nog mer skriva böcker i framtiden. Men jag har även andra projekt pågång, så vi får se vad tiden och pengarna räcker till:).

F) Något annat projekt du vill säga något om?

När det gäller nya projekt mm vill jag inte säga mer än att jag har flera saker och projekt under utveckling mm. Men att inget är klart för produktion än och vill därför av olika anledningar inte nämna något innan allt är klart.

F) Har ni några tips på bra bloggar eller andra bra saker på internet?

När det gäller andra bra bloggar, kanaler mm skulle jag nog vilja säga att jag tycker att alla som vågar gör det det dom brinner för inte ska ge upp utan fortsätta. Det är just det som gör youtube och sociala medier mm så bra. Alla dom som vågar ta chansen  och kämpar varje dag för sina drömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar