tisdag 4 september 2018

Bibeln, jättar och flygande tefat

Första delen av intervju med Kjell Henricson från Vittnesbörd TV. Ett inlägg i serien Svenska bloggare.

F) Berätta lite om Vittnesbörd TV.

Vittnesbörd TV tar upp frågor om kristendom och bibeln. Hela tanken är att berätta vad bibeln verkligen säger. Många människor i dagens samhälle vare sig dom tror på Gud eller inte, tror inte längre på bibeln eller historierna i den.

Så tanken är väl att försöka förklara och diskutera saker som många andra undviker att prata om.

F) Ni har ofta pratat om jättar i olika sammanhang. De är ett exempel på något som finns i bibeln, men finns det något annat skäl till att just de dykt upp så ofta?

Just att vi pratat och gjort mkt om jättar beror egentligen på att jag drev ett forum innan youtube. Den kategori som som stack ut snabbt och mkt var just jättar. När vi själva (Oskar och Kjell) började läsa mkt om det och göra efterforskningar mm märkte vi att det fanns massor av historiska  bevis för detta. När vi började läsa i Moseböckerna bland annat, märkte vi att Moses talade om jättar som att alla redan visste att dom fanns och vad dom var. Det gjorde att vi började läsa de böcker Moses måste ha läst mm och insåg att det fanns massor av information om jättar i dom tidiga Judiska skrifterna och eftersom efterfrågan var så stor på forumet beslöt vi oss för att ge så bra svar som möjligt. Att det sedan skulle leda till en youtube serie och en bok hade vi ingen aning om just då. Vi har fortfarande så mkt material som vi inte använt, så vi skulle kunna göra minst en bok till i ämnet. Det är dock inte ett projekt som vi jobbar med nu. Men om intresset finns för vår bok mm så blir det nog en uppföljning i detta ämne.För oss har det också varit ett sätt att bevisa att bibeln är sann. Jättar nämns i nästan alla gamla kulturer mm runt om på jorden. Så bibeln är inte ensam om att nämna dessa varelser.

F) Men forumet du talar om var inriktat på bibliska ämnen och profetitior? De som var engagerade var de det ur ett religiöst perspektiv? Min erfarenhet är att jättar inte är något speciellt vanligt ämne inom kyrkor.

Forumet jag startade var till för alla för att diskutera olika ämnen och inte bara för kristna. Där både troende och icke troende kunde föra en diskussion med varandra. Jag fick tyvärr mkt problem med att olika robotar la upp reklam mm så därför valde jag att lägga ner forumet.

Att det sedan blev just jättar som vi skrev boken om är svårt att förklara med några få ord.

Men boken tar upp det från början och förklarar varför vi skrivit den. Den är även tänkt att kunna ge en förklaring till den som aldrig någosin funderat på ämnet. Vi tar även upp varför ämnet är så otroligt viktigt. Så man kan säga att svaret på din fråga är boken. Därför är det omöjligt för mig att förklara det med några få meningar:)

Att jättar inte är ett vanligt ämne i våra kyrkor mm beror på att dom flesta kristna inte har en aning om ämnet. Därför kändes det ännu viktigare att ge ett svar på det och även förklara varför den kunskapen är viktig för oss stt förstå.

F) En sak som kan förvåna en tittare är att ni ofta pratar om helt obibliska saker: ufon och konspirationsteorier. Är detta en medveten tanke eller finns det något speciellt skäl?

När det gäller ufon och konspirationsteorier. Kan det nog förvånna många. Men vi menar att ufo kan vara nefelims ( barn av jättar och jordiska kvinnor) samt fallna änglar mm. Om man ser det ur det perspektivet så är det inte så obibliskt som många tror. Vi försöker ge en förklaring på ett fenomen som ofta nämns på olika forum på nätet mm ur en biblisk aspekt. Sen finns det mkt konspirationsteorier som vi försöker ge en annan bild av. I det avseendet är vi inte alltid överens, då jag å ( Kjell) gärna vill kunna bevisa allt med historiska, bibliska och teoretiska fakta. Här är det mkt jag inte valt att lägga upp som Oskar lägger ut själv på olika ställen. Jag vill hålla kanalen Jesus centrerad men jag vill heller inte ducka frågor utan försöker att finna förklaringar till saker andra inte vågar ta upp. När vi gör klipp ihop eller inte avgör ofta innehållet då jag kanske kräver lite mer "fakta"  och jag tror det märks i vissa klipp att vi inte är överens. Men det är en av sakerna jag tycker kan vara bra. Att vissa att vi kristna inte alltid är överens om vissa saker och då tror jag det är viktigt att våga diskutera dom. Jag tycker  det är viktigt att vi själva vågar läsa, be och söka svar på våra frågor och tänka själva. Just nu håller jag på att ändra lite på innehållet och jag har blivit hårdare på vad jag lägger upp men mera, då inte bara du eller jag mm har ställt samma fråga. Allt måste gå att ha en tydlig bibelreferens till enligt mig och jag hoppas kunna ändra och göra den biten bättre och tydligare.

Vill bara kommentera lite ang om att du säger vi ofta tar upp obibliska ämnen som ufon och konspirationsteorier. Vi har försökt att svara på frågor vi fått ang detta ur en biblisk aspekt. Vi går in på det i boken men även i flera,youtube klipp. varför vi tror människor tror på detta och andra typer av konspirationsteorier mm. Vi  vågar bara ta en diskussion ang detta som många kristna inte vågar svara på. Vi är absolut inte ensamma om dessa bibliska teorier med fallna änglar mm. I boken tar vi upp detta ingående och vi har skrivit den som en studiebok. Så alla texter och historiska teorier som vi lägger fram går lätt att följa upp och läsa mer ingående om man själv vill fördjupa sig i ämnet. Det är det som är meningen med boken. Att bevisa att bibeln är sann och även ge läsaren en möjlighet att fortsätta fördjupa sig i ämnet.

Om du har några konkreta exempel där vi inte följer bibeln får du gärna skriva de exakta exempel som du tänker på, så svarar jag gärna på dom så gott jag kan.

Boken är mycket tydligt skriven med index, källhänvisningar mm. Det var ett av våra mål, att allt ska vara lätt att läsa och även att se exakt varifrån vi tagit vår info mm.

F) Jag tror vi kan ha ett litet missförstånd angående ordet "obiblisk". Med detta menar jag inte alls saker som går emot bibeln utan snarare saker som ligger utanför ett klassiskt teologiskt perspektiv. Precis som du skriver så uppfattar jag det som att många kristna inte vågar möta dessa frågor ur ett bibliskt perspektiv.

F) Hur stor betydelse har bön och kanske till och med direkta gudomliga tilltal för VittnesbördTV? Upplever du det ni gör som gudomligt inspirerat?

Jag är av uppfattningen att inget ska göras utan bön. Så bön är med i allt jag gör. Både privat eller på youtube. Så Bön och Bibeln anser jag alltid ska vara med i ett kristet liv och jag tror helt klart att det har en direkt betydelse och påverkan på våra liv. Både i det lilla och det stora.

F) Berätta lite om er som ligger bakom.

Jag som driver och startade kanalen är idag 43 år gammal och kände att det fanns och finns ett behov av att våga diskutera olika bibliska och kristna frågor som många undviker. Jag nämde min idé till min vän Oskar som tyckte det var en bra idé och började hjälpa mig som reporter. Vi fick också en möjlighet att bolla olika teorier och texter mm med varandra och ett av resultaten på det blev vår bok: Jättarna i Sverige och bibeln, myt eller sanning.

F) Jag skulle vilja fråga lite om din/er relation till kyrkan. Är ni aktiva en församling, har det arbetet någon koppling till kanalen?

När det gäller kyrkan så är jag aktiv i barn och ungdomsarbete mm i min församling. Oskar är också aktiv i sin församling. Men hela tanken med vittnesbörd TV är att kanalen ska vara till för alla kristna och människor som är intresserade av kristendom mm och inte samfundsbunden. Därför har jag hela tiden varit tydliga med att vittnesbörd TV inte handlar om samfund utan om att vi alla är syskon i Kristus. Min förhoppning är att alla ska känna sig välkommna.

Del två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar