söndag 12 april 2020

88 böcker

Att jag skulle tycka om Kalle Linds "88 böcker du inte behöver läsa" förvånar väl ingen. Och eftersom jag själv sysslar med liknande udda boktips noterade jag speciellt överlappen mellan Linds bok och min blogg och bokhylla.
Bland de 88 böckerna har jag tidigare skrivit om Tommy R Hanssons "Det Gröna Sverige: En satirisk framtidsthriller" och Allan Rubins "Hasch - himmel och helvete". Några andra kommentarer till böckerna som presenteras är att Lind i sin beskrivning av Tommy R Hansson missat den religiösa aspekten på Hanssons livsgärning som en av Enhetskyrkans representanter i Sverige. Författaren Örjan Björkhem förekommer med den rafflande deckaren om regummering ”Diamant-Däcket". Han är son till den framstående parapsykologen John Björkhem och själv en framträdande författare på området.  

Böcker jag äger men inte skrivit om är "De övergivnas armé" av Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt, Grafologisk handbok för sökare” av Hans Scheike och "Så överlever du .... om / när katastrofen kommer år 2000" av Bo Pettersson. Scheike är idag inte mest känd just för grafologin utan snarare för sin risterapi, "det kärleksfulla riset". Kjell Sjöberg förekommer också i 88 med en bok jag inte har. Min favorit av honom är "Låt varna er!". Tillsammans med "Om/när katastrofen kommer" i bokhyllan står också ”millennieskiftet-klarar du dig förbi år 2000?” från respektabla Bonnier och ”Milleniebomben” med förord av generaldirektören för Post- och Telestyrelsen.

Bland de böcker som speciellt väckte mitt intresse finns "Sverige 1999 – ockuperat land" av Didrik Dacke, "Erotikvisslarna" av Lars Nicklasson och Ragnar Åslunds "Svenska bordeller" och "Ju fler vi är tillsammans".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar