måndag 7 januari 2019

Lars Hillersberg

Tidigare har jag inte haft någon relation till Lars Hillersberg och hans konst. De ständiga bråken kring hans syn på Israel och judarna, fokuserade på hans konstnärspension, var jag medveten om men där spelade hans faktiska produktion väldigt liten roll. En stor retrospektiv utställning på Kulturhuset ändrade detta till viss del och nu har jag även läst den mycket omfattande utställningskatalogen Lars Hillersberg: entreprenör och provokatör (Adlibris, bokus).
Framförallt är det skämtteckningarna och serierna som tilltalar mig, de stora konceptinstallationerna eller röriga tavlorna känns inte lika spännande. Skämtteckningen med en polis som misshandlar en antikommunist måste vara en av de roligaste någonsin (i kamp med Olle Ångest "Varför är världen full av idioter?"). I boken finns många intressanta episoder som när Hillersberg missnöjd med hur hans verk presenterats i en utställningskatalog i ett inlägg i Dagens Nyheter kräver att den ansvarige "sätts i skamstock, kastreras, korsfästs och åläggs att äta upp restupplagan av katalogen plus sin jävla grå rasterfilm". Mycket kort berättas också att Hillersberg ska ha deltagit i det LSD-projekt som drevs vid Militärpsykologiska institutet av Björn Netz under namnet E 012.
Jag har även köpt min första produkt av Hillersberg, tidningen "Palme går igen". Utgiven 1992 på Death of Palme Corporation så samlar den på ett femtiotal sidor Hillersbergs många teckningar och serier om mordet och den påföljande utredningen. Bland den mycket roliga "Spekulation" som samlar ett antal disparata spår i Palmegåtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar