onsdag 19 maj 2010

Kärnkraften är trasig

Jag är förvånad över att så många människor tycker att kärnkraft verkar vara en bra lösning på våra energiproblem. Jag blir speciellt förvånad över att detta verkar gälla för många människor med en ingenjörsbakgrund (eller liknande) eftersom kärnkraftssystemen idag är en så bristfällig teknisk lösning. Det jag menar är inte kärnkraftsverken själva men avfallshanteringen.

Kärnkraftverk producerar avfall som är mycket farligt och som kommer att fortsätta att vara mycket farligt under väldigt lång tid. Vilken briljant teknisk lösning har man då presenterat på detta problem? Jo, vi gräver ner det. Om vi gräver ner det farliga i marken så försvinner det och kan aldrig skada någon. Jag menar att detta är en lösning på 1800-tals nivå. I vilket annat sammanhang är man nöjd med att ta hand om farligt material genom att gräva ned det? Eventuella geologer och materialkemister som läser detta får ursäkta, jag litar helt enkelt inte på att ni har så god koll så att ni med säkerhet kan säga att "dessa behållare kommer att ligga där helt oförändrade i 100 000 år".

Jag vet att det pågår arbete med nya typer av reaktorer som inte lämnar ifrån sig så farligt avfall och även på andra metoder att ta hand om högaktivt avfall men då tycker jag att vi får vänta på att det finns en sådan teknisk lösning finns för att kunna utvärdera den. Kärnkraftssystem av den typ som finns idag är helt enkelt trasiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar