Marcus Borg från Vaken.se gör en lång intervju med advokat Henning Witte om Estoniakatastrofen. Witte har tidigare företrätt en grupp anhöriga till omkomna på Estonia och har skrivit en bok, "M/S Estonia sänktes", om frågan. Om boken har jag tidigare skrivit:
En bra bok om Estoniakatastrofen och olika konspirationsteorier om denna. Man kan tänka sig två sorters teorier rörande Estonia. Det ena rör huruvida Estonia råkade ut för en olycka av något slag eller om den sänktes. Det andra huruvida den internationella haverikommissionen försökt mörklägga vad som skedde. Witte tror på en konspiration i båda fallen.
Boken består av två delar. Den första delen behandlar i 20 punkter händelser som ger anledning att misstänka att det finns en konspiration i Estoniaaffären. Här finns sådant som kapten Avo Pihts och sju andra besättningsmäns försvinnanden. Dessa ska ha setts på TV såsom räddade och fanns med på de första listorna över överlevande men är numera dödförklarade. Videoband med bildbevis på att de överlevt ska ha beslagtagits av de estniska och tyska säkerhetstjänsterna.
En annan sak är informationen om att några lastbilar ska ha körts på sist på färjan under bevakning från polis och militär och att det svenska Vägverket ska ha varit berett att ta hand om dem i Sverige. Det finns också konstiga uppgifter rörande dykningarna vid Estonia. Dykarna ska bl.a. fått order om att leta efter en portfölj i en viss bestämd hytt som möjligen tillhört en rysk vapenhandlare som reste med Estonia. Dessutom finns det videobilder på bomber på Estonias skrov och mycket mer.
Witte menar att haverikommissionen och myndigheterna i de berörda länderna samverkat för att mörklägga den egentliga orsaken till att Estonia gick under. Haverikommissionens förklaring med det avslitna bogvisiret förklarar inte händelseförloppet när färjan sjönk. Man ska också ha påverkat den franska regeringen att lägga sig i den rättsprocess som pågår i Paris rörande Estonia, där Witte representerar de anhöriga.
I den andra delen av boken presenterar Witte tre olika teorier om hur och varför Estonia sänktes. Den första kommer från den s.k. FELIX-rapporten och menar att den rysk-estniska maffian ska ha smugglat 40 ton kobolt ombord på färjan. När de fick reda på att den svenska tullen fått ett tips om smugglingen tvingade de kaptenen att öppna bogvisiret under färd för att dumpa lasten och katastrofen var ett faktum. Enligt den andra teorin var det maffian som låg bakom sänkningen med en bomb och syftet var utpressning mot Estline.
Enligt den tredje teorin använde USA Estonia för att smuggla ut hemlig rysk militärteknik. Fartyget sänktes som en sista desperat åtgärd av ryssarna för att hindra henne från att nå Sverige. Svenska myndigheter hjälper sedan amerikanerna att mörklägga händelserna för att USA ska slippa kritiken för att ha riskerat så många människors liv. Detta är den teori Witte själv ser som troligast, möjligen kombinerad med teori två.
fredag 8 april 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar