onsdag 8 april 2015

Att ha sex som Jesus

Det är inte en nyhet att religiösa ledare på många platser och under långa tider haft åsikter om vilka som bör eller inte bör ha sex, med vem de, i så fall, ska ha sex och hur det ska gå till. Men hur står det till i Sverige 2015? Finns det kristna ledare här idag som lägger sig i hur människor utövar sin sexualitet?

Att det finns personer med åsikter om vilka som får ha sex, och med vem, borde inte vara förvånande. Även inom svensk kristenhet är till exempel åsikten att sex bara ska förekomma inom äktenskapet utbredd. Att det finns olika åsikter om lämpligheten i att ha sex med personer av samma kön torde vara välkänt. På sin blogg ”Efter Kristus” utreder Olof Edsinger vad som menas med otukt och följer upp med en behändig sammanställning:
Men tillbaka till detta med otukten. Vad handlar egentligen detta om? Ja, den djupaste mekanismen i otukten tror jag kan beskrivas som att vi gör sexualiteten till vår herre i stället för till vår tjänare. Att vi helt enkelt lever ut den utanför de ramar som vår Skapare har gett oss, och att vi på så sätt hamnar på kollisionskurs med Herren själv.

En utförlig förteckning på sexuella beteenden som kan inkluderas i otuktsbegreppet skulle därmed kunna se ut så sätt:
• Sex innan äktenskapet (1 Kor 7:8-9; Hebr 13:4)
• Otrohet/äktenskapsbrott (Ords 5:15-20; 1 Kor 6:13)
• Incest (1 Kor 5:1; 3 Mos 18, 20)
• Polygami eller gruppsex (1 Mos 2:24)
• Våldtäkt (5 Mos 22:25-27)
• Prostitution (1 Kor 6:15)
• Homosexualitet (Rom 1:24-28)
• Transvestism (5 Mos 22:5)
• Tidelag (3 Mos 18:23)
 (Gud och sex – del VIII: vad betyder egentligen ”otukt”?).

Om man har sex utan att var gift är man alltså på kollisionskurs med Gud. Men Edsinger har även åsikter om vad som bör förekomma i den äktenskapliga bädden. I ett inlägg med den finurliga titeln ”Ställningar och ingångar” presenteras följande förslag: 
De slutsatser som jag själv har kommit att dra av ovanstående punkter är bland annat följande:
• Analsex är sannolikt en ganska onödig aktivitet.
• Oralsex kan – i en trygg relation, där båda är med på noterna – vara ett alternativ som en del av ett sexuellt förspel. Personligen är jag dock tveksam till att oralsex som leder till utlösning i kvinnans mun är något för ett kristet par att ägna sig åt. […]
• Vilka ställningar man väljer för vaginalt samlag bör rimligen vara upp till varje enskilt par. Men om någon annan än den klassiska – där man möter varandra öga mot öga – börjar dominera ska man kanske ändå fundera lite tillsammans: Vad vill vi med vårt äktenskapliga samliv? Fördjupar detta den typ av relation som vi som par är i behov av?
Denne Olof Edsinger är inte bara en ensam tyckare, utan faktiskt en representant för svensk kristendom. Under många år var han ledare för barn och unga inom EFS och han är numer vice ordförande i Nätverket för samlevnad och sexualitet. Som sådan medverkande han nyligen i Svenska Dagbladet med en debattartikel om svensk genuspolitik och integration (Genuspolitik i krock med integrationen).

På denna blogg har Edsinger redan medverkat under sitt tidigare namn Olof Eriksson när jag skrev om hans bok ”Musikens makt:
I slutet av 90-talet går 21-årige Olof Eriksson runt i Uppsala och bekymrar sig över den moderna musikkultur som är så populär bland hans jämnåriga. Han grubblar över frågor som
Varför sjunger de så mycket om sex?
Det blir säkert spännande att följa Olof i framtiden.

Tipstack till Suzanne Larsdotter och Samuel Varg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar