tisdag 9 oktober 2012

Anér - privatspanare

Jag brukar då och då posta uppdatering på denna blogg om vad Palmemordets nestor Sven Anér håller på med. Det senaste stora genombrottet i Palmemordets gåta är att Anér fått en ny kopia av Olof Palmes sjukhusjournal från mordnatten och att den 5:a i tidsstämpeln som Anér i flera decennier menat är en dåligt förfalskad 8:a, nu har förfalskats på nytt, denna gång till en korrekt 5:a. Av detta kan Anér naturligtvis dra slutsatsen att uppklarningen är nära.
För den som inte vill följa Anérs resonemang och brevväxling med diverse myndigheter i hans blogg, finns det numer tre nya böcker där dessa publicerats.
Dessutom medverkar Anér i en ny film, "Hassel - Privatspanarna", i den något märkliga genren "hybrid", som kommer att ha premiär i november.  

5 kommentarer:

  1. Har tyvärr gett upp att läsa Anérs blogg, tycker den har blivit lite väl svamlig. Men ser fram emot Hassel-filmen!

    SvaraRadera
  2. Jag kan väl inte påstå att jag läser alla inlägg mycket nogrannt men jag försöker skumma den då och då.
    Jag tycker att Anérs entusiasm är fascinerande. I mer än 20 år har lösningen på Palmemordet bara varit några veckor bort. Den avgörande pusselbiten har också alltid varit så bisarr: en hotellreceptionist säger att Holmér inte sov på hennes hotell, regeringsplanet flög inte till Frankrike, ljudinspelningar hos SOS Alarm har förfalskats och nu, en åtta har förfalskats till en femma, två gånger!

    SvaraRadera
  3. Ja jag kan förstå vad du menar. Jag rycktes själv med ett tag för ca ett och ett halvt år sedan när Anér skrev ett inlägg i samband med att Leif GW Persson tagit upp Palmemordet i "Veckans brott". Han skrev något islossning och att han begärde att alla dokument från Palmeutredningen skulle släppas loss. Jag minns inte riktigt hur, men det var väldigt fint formulerat, skulle nog gå att göra en fin dikt av. Kanske en haiku?

    SvaraRadera
  4. Har sett trailern nu för "Hassel - privatspanarna" och tyckte det såg mycket lovande ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett trailern, såg intressant ut som film betraktat men kanske lite mer tveksamt som inlägg i diskussionen om Palmemordet.
      Jag kommer ihåg att det redan tidigare kommit en film om privatspanare. Filmad med handkamera om två män som är besatta av mordet. Har googlat runt en stund för att hitta den, men inte lyckats.

      Radera