Inom pedagogiken används begreppet "ordbild" för att beskriva hur små barn som inte kan läsa ändå kan veta vad ett ord betyder. Idén är enkel: precis som barnet vet att en bild på en blomma har en relation till ordet "blomma" så kan det lära sig att bilden "PAPPA", sammansatt av raka streck och halvbågar, har en relation till ordet "pappa". Förståelsen av en ordbild kräver inte att man har något begrepp om bokstäver, uttal och så vidare.
När jag besökte Tokyo noterade jag att kvällshimlen täckt med neonskyltar påminde mycket om motsvarande himmel i London eller New York. Efter ett tag kom jag på varför: många stora japanska företag som Sony och Panasonic har västerländska namn, på skyltar stod det just Sony eller Panasonic. Fast egentligen står det ju inte "Sony", snarare är det ju ordbilden "SONY" som är företagets symbol. De flesta japaner vet inte att "Sony" är ett ord bestående av de fyra bokstäverna "S", "O", "N", "Y" och det behövs inte heller, de vet vad bilden betyder.
Denna kanske inte så djupa tanke får tjäna som motivation för att publicera illustrationen nedan från Tokyos gator som visar att ordbilden "UFO" också verkar användas i Japan:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar