fredag 10 april 2020

Fifty shades of Frej

Jag vet inte hur känd Frej Larsson, en av Blekinges bästa rappare genom tiderna, är i allmänhet men bland dem som känner till honom är det antagligen två händelser som sticker ut: stämningen från den ryska staten efter att ha byggt en bögklubb på rysk mark på Åland, och att han gjorde den officiella svenska låten till fotbolls-EM 2016, "Mitt team".
Dessa händelser dominerar också Frejs självbiografi "Fifty shades of Frej". Ett uppträdande på Camp Sweden under fotbolls-EM beskrivs som den "värsta dagen i hans liv".
Att spela EM-låten här är lika med det värsta giget i min karriär. Camp Sweden, en svensk vikingakoloni i Frankrike.
Jag är mitt i en gul masspsykos. Sommarsvettiga kroppar i för trånga t-shirts. Några har vikingahjälmar. Spot on. För här hetsar folk de sista grammen neandertalare ur varandra. Tack och lov är det inga tjejer här. Gruppvåldtäkten hänger i luften.
Heja Sverige!
Annars handlar boken mest om narkotikabruk. Frej funderar på om det skulle vara en bra idé att introducera crack i Sverige:
Efter ett tag kände jag att det inte var en bra idé. Att ha en del i det ansvaret. Se alla hålögda pundare på centralen och höra talas om uppfuckade crack babys på landets BB:s.
Nej. Där gick gränsen. Nån slags gräns.
Men också sen suddas kanske ut en dag.
I boken lär vi oss också att vi har Per Dunsö från Solstollarna att tacka för Frej Larssons musikaliska karriär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar