måndag 13 mars 2017

Den öppne rasisten

Intervju med den öppne rasisten Daniel Lampinen. Ett inlägg i serien Svenska bloggare.

F: Berätta lite om dig själv.

Jag är ett original. Försöker inte göra det som är normalt, försöker bara göra det som är bra.

F: Du sprider ganska mycket information om dig själv på internet. Du kommer ursprungligen från Åland?

Nej. Flyttade hit 2012. Född och uppvuxen i Sverige.

F: Din personliga historia är kanske inte jätteviktig men du är alltså född och uppvuxen i Sverige, har sedan bott på Åland och någon annanstans i Finland, för att numer igen bo i Sverige?

Född och uppvuxen i Sverige. Flyttade till Åland 2012 och BOR KVAR här.

F: Vilka sociala media använder du? Vilka profiler och projekt?

Typ alla! Jag har eller borde ha användarnamnet "daniellampinen" överallt.

F: Och om man bara vill följa dig på ett ställe, var är det?

twitter.com/daniellampinen


F: Varför började du med sociala media?

Sociala medier är social infrastruktur. Ett verktyg för att kunna kommunicera med fler och göra det snabbare. Man börjar med sociala medier för att man vill kommunicera med andra.

F: Är kommunikation ett självändamål, eller finns det något du vill kommunicera?

Eftersom jag inte har några eftertraktade kompetenser på marknaden, måste jag istället kommunicera och samarbeta med många för att i arbetslivet någon gång kunna nå längre än bara till de sorts löpande band-jobb som jag har nu. Rent filosofiskt/ideologiskt är mitt yttersta mål med min kommunikation att göra det offentliga samtalet mer ärligt och mindre ytligt. Det gör jag till exempel genom att missionera för den nya sekularismen - Den nya sekularismen och twitter.com/nyasekularismen - som har budordet "var ärlig istället för god".

F: Kommunikationen är alltså ett verktyg för att du ska få en karriär? Det finns andra personer, ingen nämnd, ingen glömd, som har försökt att förvandla sitt trollande på internet till någon sorts social media-kampanj-kunskap för att göra en karriär av det? Är det vad du siktar på?

Ja, eftersom jag saknar eftertraktade kompetenser på arbetsmarknaden så måste jag kommunicera och samarbeta med många för att avancera inom arbetslivet. Jag skulle inte säga att jag "trollar". Så det är verkligen inte det som jag försöker göra något av.

F: Jag noterar att du inte använder ordet "rasist" när du beskriver dina mål. Kommentar på det?

Jag använde inte det ordet där. Men det som jag kallar för den nya rasismen - Den nya rasismen - är en del av den nya sekularismen.


F: Är du nöjd med hur du fungerar på sociala media?

Jag är jävligt missnöjd med hur pass få följare jag har.

F: Varför förtjänar du fler följare? Är det roligt att följa dig, lärorikt, spännande?

Sa inte att jag "förtjänade" det, bara att jag var jävligt missnöjd med hur pass få jag har. Folk får bilda sig sin egen uppfattning.


F: Vilka reaktioner får du på dina inlägg?

Att folk sprider åsikter, sanningar och osanningar om mig. När folk sprider sanningar och åsikter om mig, gillar jag det. När folk sprider osanningar eller på olika sätt försöker förvränga andras bild av mig, motverkar jag det när jag har möjlighet.

F: Några exempel på dessa osanningar?

Nä. Jag sprider inte osanningar avsiktligt.

F: När man för första gången stöter på dig på internet så tänker säkert många att du lider av någon neuro-psykiatrisk diagnos. Gör du det? Vad tänker du om den reaktionen?

Jag "lider" inte av något. Det enda av det jag har som jag själv ser som ett problem, är den form av OCD/tvångssyndrom som innebär att man kastar bort lite för mycket av sitt liv på överdrivet säkerhetstänk. Detta är dock bara mitt problem. Som jag tar mig friheten att inte söka hjälp för, eftersom det inte är tillräckligt allvarligt. Detta problem drabbar inte heller min omgivning. Har aldrig blivit diagnosticerad med något av någon psykolog och har aldrig känt behov av att bli det. Däremot kan jag kalla mig själv för olika saker. Just nu kallar jag mig själv för narcissist. Här är sånt som jag kallar mig själv för tillfället: Daniel Lampinen

F: Har dina aktiviteter haft några negativa konsekvenser för dig personligen?

Längst ner på DÖR listar jag alla mina martyrmeriter.


F: Den enda riktiga negativa konsekvensen du verkar ha råkat ut för är att du möjligen inte fick ett arbete? Vill du berätta lite om det?

För många komplicerade detaljer i arbetslivsdiskrimineringsfallen. Men via twitter.com/dlvspk får man en bättre överblick än den som jag kan ge i ett svar här. Men en extremt kort sammanfattning är att det började med att jag i mina ansökningar redovisade vilka åsikter jag uttrycker på fritiden och att det slutade med att tingsrätten kallade det för diskriminering men samtidigt beslutade att arbetsgivarna hade godtagbara skäl att diskriminera mig.

Del två av intervjun med mer om Lampinens rasism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar