söndag 2 oktober 2016

Jesus kommer snart!

Intervju med bloggaren Mikael Walfridsson, som är övertygad om att Jesus kommer snart och kanske pre-trib lärans främste försvarare i Sverige, i serien Svenska bloggare.

F: Berätta lite om dig själv.

Jag är 44 år, och kommer ursprungligen från Jönköping i Sverige. 1990 flyttade jag till Köpenhamn i Danmark då jag hade mött min blivande och danska fru. Vi har varit gifta i 25 år, och har tre döttrar tillsammans, och ett barnbarn på väg. Jag har varit kristen i det mesta av mitt liv, och har verkar i olika funktioner i församlingen som lovsångsledare eller hemgruppsledare. Det mesta av mitt liv har jag varit tillknutet Pingstkyrkan eller en annan frikyrka.

F: Driver du någon annan blogg än Den yttersta tiden? Har du några andra profiler/projekt på sociala medier annat än bloggen?

Jag har tre olika hemsidor, men som ändå hör ihop. 1. Jesus kommer snart 2. Den yttersta tiden 3. Sveriges Pre-trib Center.

Mycket snart kommer vi att få skåda katastrofala händelser som kommer att påverka varje enskild individ på den här jorden. Det kommer ett mörker över den här jorden av ett slag vi hittills aldrig tidigare har skådat eller upplevt. (Guds sista varning i en sen tid!)

F: Varför började du blogga?

Herren talade till mig sommaren 2008, och viskade i mitt öra att hans ankomst var nära. Det var då jag började att studera frågor kring Jesu återkomst och själva ändetiden. Det predikades inte särskilt mycket om Jesu återkomst i den församling jag kom i, men jag upptäckte att på nätet var det fler syskon som Herren hade talat till, och som hade samma upplevelse.

I 2012 talade Herren starkt till mig om att starta hemsidan Jesus kommer snart, med fokus på undervisning kring dessa frågor. I 2014 kände jag igen att jag skulle starta en ny hemsida "Den yttersta tiden" med fokus på det profetiska ordet, som blir uppfyllt i dag genom händelser som sker ute i världen.

Sedan startade jag Sveriges Pre-trib Center, då min hemsida samtidigt är ett försvar för den lära, att Jesus kan komma när som helst, och att församlingen inte kommer att gå igenom vedermödan.

F: Om du 2008 ansåg att Jesus återkomst var nära, hur tänker du kring det idag 2016? Är åtta år fortfarande nära eller har något hänt som gör att återkomsten inte skett som planerat?

Om vi var nära för 8 år sedan, så är vi ännu mer nära nu. I vår värld är 8 år länge,  men för Herren är det ingenting. Som jag upplever och tolkar utvecklingen under de senaste 8 åren, så är vi mycket nära själva uppryckandet och vedermödans början.Samtidigt måste jag erkänna att vi och inklusive mig själv, ofta tror att utvecklingen sker snabbare än den gör, och att tålamod är en viktig egenskap när vi taler uppfyllandet av ändetidens löften.

F: När man letar efter tecken på profetisk uppfyllelse så hamnar lätt idag inom områden där många icke-troende är intresserade. Till exempel rörande risken för krig och hotet mot Sverige från Ryssland, eller oron för miljökatastrofer och liknande. Upplever du att det betyder något att det finsn ett allmänt stort intresse för dessa frågor?

Egentligen är den här världen bättre ”profeter” än vi kristna många gånger är. När man läser nyheter och det som skrivs, så är världen bra mycket längre och uppdaterade än församlignen ofta är. Men jag upplever att många troende har väckts de senaste åren, och det numera är svårt att blunda för det vi upplever.

F: Upplever du att pre-trib läran behöver försvaras i Sverige? I så fall mot mid- och post-trib eller mot folk som överhuvudtaget inte tror på Jesus återkomst i deras livsstil?

Ja, jag upplever att Pre-trib läran behöver försvaras. De senaste åren har vi haft en tråkig utveckling, där vi kan se att Post-trib läran får fotfäste, som betyder att människor mister hoppet om att Jesus kan komme när som helst.

F: Tycker du att "miljoner som lever idag kommer inte att dö" känns som ett relevant slagord som beskriver din tro?

Det slagord som du präsenterar är absolut relevant och vigtigt. Nämligen det, att millioner av frälsta själar inte kommer att dö, eller gå igenom vedermödan, men kommer att förvandlas och bli tagna til himlen innan dess att Guds domar går ut över jorden.

Jesus kan komma när han själv önskar och när som helst, det gör att Guds församling måste vara vakna och leva i en ständig förvantan och överlåtelse till Herren.
Del två av intervjun.

1 kommentar:

  1. Guds frid Mikael, bibeln berättar att som det var i Noas och
    Lots dagar ska det vara i di siste dagar,Värde har vel aldrig
    Varit mera pervers en den er nu! Det ene landet efter det andre
    Tävlar om å införa tillåta äktenskap mellan lika kön man man
    Och kvinna kvinna Gud tilintetjorde Sodoma Gomorra på grund
    Av sodomi tror inte Gud ser på jordens utveckling med blida
    Ögon och att Han er på väg å avslutet denne tidsålder!
    Jesus kommer snart!
    Må du ock din familje ha Gus rike välsignelse Mikael
    Hilsen din broder i Herren Arne Steien

    SvaraRadera