onsdag 13 april 2016

Vet Facebook hur man taggar bilder?

Av säkerhetsskäl blev mitt konto på Facebook tillfälligt låst. För att låsa upp det måste jag visa att jag är den jag utger mig för att vara. Detta skulle bevisas genom att Facebook visar mig några bilder av mina vänner som jag ska identifiera korrekt.

I vissa fall är det väldigt lätt, till exempel när personer är taggade i bilder där deras namn står som i detta exempel:


eller detta


Men ibland är det värre. För även om det är emot Facebooks regler så verkar en del personer tagga bilder som inte föreställer den taggade personen. Jag är till exempel inte vän med Anna Kinberg Batra på Facebook:.

(och jag hade helt missat hennes knarkskandal). Jag är inte heller vän med Mahatma Gandhi:

På det hela taget är det oklart för mig vad Facebook hoppas uppnå med detta test.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar