onsdag 5 oktober 2011

Att låta en antisemit tala

På tisdag tänkte jag gå och lyssna på Jüri Lina i Stockholm. Detta borde vara en typisk sak för mig att tipsa om i bloggen men det kommer jag inte att göra. Eftersom jag inte sett att information om föreläsningen postats öppet på nätet så tänker jag inte bli den förste att posta den. Anledningen är, som nog många av er gissat, att om information om föreläsningen blir för sprid finns det en stor risk att den inte blir av.

Jag vill mycket tydligt klargöra att jag med rubriken på detta inlägg inte vill peka ut Jüri Lina som antisemit. Jag tänker överhuvudtaget inte ta ställning i den frågan i detta inlägg. Men det är just för att vissa personer uppfattar honom som antisemit som föreläsningen är i fara.

Jag tror att det mest irriterande i det som ofta händer är fegheten. Om man känner att en antisemit inte bör få tala oemotsagd och därför går på en föreläsning och ställer kritiska frågor har man mitt fulla stöd. Om man inte vill eller får gå på föreläsningen men istället står utanför och delar ut kritiska lappar, jättebra. Om man ordnar en motdemonstration som hindrar eller skrämmer bort besökare så har man inte mitt stöd men får i alla fall en vis förståelse. Men det är inte något av detta som oroar mig utan istället telefonsamtalet till hyresvärden: "vet du att ni hyr ut lokaler till nazister?", "vad tror du att Aftonbladet skulle säga om att ni hyr ut lokaler till nazister?" eller "tror du att er andra hyresgäst ICA tycker om att ni också hyr ut till nazister?". Det är helt enkelt fegt.

Jag ska inte komma dragandes med yttrandefriheten. Yttrandefriheten är en relation mellan staten och medborgarna, inte sinsemellan medborgarna. En inställd föreläsning efter påtryckningar mot hyresvärden är inte ett brott mot yttrandefriheten, lika lite som det faktum att det begås mord i Sverige betyder att den svenska staten bryter mot människors rätt till liv och hälsa. Istället tar jag fram en annan gammal bekant: det sluttande planet. För det är något jag tror på. Ju lättare det blir att stoppa antisemiter från att tala, desto större risk befinner sig alla utanför mittfåran i. För "allmänheten" är inte det viktiga om man ligger långt till höger eller vänster, ovanför eller under, det enda som räknas är hur långt bort man ligger.

Till sist: på tisdag hoppas jag att fördriva lite tid med att höra en man med en intressant bakgrund tala om sina märkvärdiga idéer. Jag förstår inte varför det skulle vara så farligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar