fredag 7 september 2018

Så fungerar valannonser på Facebook

Efter skandalen kring Cambridge Analytica och Donald Trumps presidentvalskampanj diskuterades bland annat "mörka annonser" ("dark ads" eller "dark posts"). Detta är sponsrade inlägg på Facebook med mycket smalt (och kanske felaktigt) innehåll riktade till en mycket liten del av Facebooks användare, som därigenom undviker att uppmärksammas och kritiseras offentligt. För att bemöta kritiken har Facebook infört ett antal åtgärder för att öka transparensen i vilka annonser de visar. Detta är en lite guide till hur man använder sig av dessa.

På varje annons ("sponsrat inlägg") som visas på Facebook finns det tre punkter i det övre högra hörnet. Klicka på dessa så får man upp en liten meny.

Väl alternativet "Varför visas det här för mig" för att få upp en ny meny "Om den här Facebook-annonsen".
Klicka på länken "Hantera dina annonsinställningar" för att komma till menyn "Dina annonsinställningar".
 På denna sida har Facebook samlat (en del av?) den information om dig som är tillgänglig för köpare an annonser. Här finns bland annat en sammanställning av "Dina intressen" såsom Facebook uppfattat dem.
Det är nu det roliga börjar. Klicka på ett intresse och du får upp exempel på annonser kopplade till det intresset. I dessa tider ofta politiska annonser. Om du är intresserad av "Polis" så har Malmömoderaterna och Kristdemokraterna i Karlstad betalat för att du ska se deras annonser.
Om du är intresserad av den kristna dagstidningen Dagen så tror Kristdemokraterna att du kan vara intresserad även av dem.
Inga överraskningar så långt. Om du dock har markerat intresse för socialdemokraten Olof Palme så tror Vänsterpartiet att du kanske skulle vara intresserad även av dem.
Att moderaterna är de som helst vill nå Expo-sympatisörer är kanske också lite förvånade. 
Och samma sak får nog sägas om Henrik Schyfferts fans på Facebook, en del kan nog bli förvånade över att moderaterna är mest angelägna om att nå dem.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar