Sidor

onsdag 24 oktober 2018

Bilder från ComicCon

Under hösten besökte jag ComicCon Stockholm. Jag har tidigare skrivit om Simon Stålenhags framträdande och här kommer lite fler bilder.
 
Man kan inte ha ett konvent utan köer. Till exempel för att komma in.
Det första jag såg var Therese Larsson som ritade en drake på sin Wacom.
Imponerande slutresultat.
En besökare på konventet.
Världsrekord i antalet personer i Spindelmannen-dräkt.
En sällsynt selfie på bloggen.
Naturligtvis fanns det robotar.
Kejsaren anländer.
Drakar var det gott om.
Och så fanns det cosplayers överallt.
Som denne unge Space Marine.

lördag 6 oktober 2018

Resultatet för svenska partier

De som följt bloggens serie intervjuer med svenska partier är naturligtvis spända på att få en genomgång för hur det gick för dessa partier i valet.

Även om Vetenskapliga partiet inte verkar ha fått några röster så fick det mycket närstående Valsamverkanspartiet sju röster i riksdagsvalet. Läkare och Media Partiet verkar inte överlevt fram till valdagen men Dr. Thomas Jackson var också engagerad i POPULISTERNA som fick hela 23 röster.

Naturens parti ställde som bekant inte upp i riksdagsvalet men fick sex röster i kommunvalet i Västra Götaland.

Slutligen så verkar Absolut Saltfria Vägpartiet inte ha lämnat några spår efter sig i årets val.

Den förfalskade världen

Måndagen 24 september 2018 var det världspremiär för Jüri Linas nya film ”Den förfalskade världen”. Den film han talade om redan 2012 när jag hörde honom föreläsa. Filmen visades på stor duk i en riktig biosalong inför sammanlagt 100 åskådare.

Premiären skedde på hemlig plats i Stockholm.

Filmen behandlar en mängd olika ämnen. Vi får bland annat lära oss att barn behandlades illa på barnhem i Sovjet under Stalins tid, om hur Kalifornien blev en del av USA och om det återkommande påståendet att sex miljoner judar har dödats.

Jüri Lina berättar filmen.

I filmen berättas också om hur vissa vill förfalska sanningen om djurs intelligens, vad chemtrails egentligen är och generalissimo Francos kamp mot frimurarna i Spanien skildras.

I Stockholm är duvorna så intelligenta att de tar tunnelbanan istället för att flyga.

Ett annat ämne som tas upp är lögnen att människor ska ha besökt månen. Att påstådda bilder från dessa resor är falska bevisas av nytagna fotografier från en obemannad farkost där jorden ser mycket mindre ut.

Jorden sedd från månen.

I filmen berättas också om vita slavar och judiska slavägare i USA. ”Den förfalskade världen” är en dokumentärfilm med figurativa inslag som här då svarta och vita fåglar, en fyr och det allseende ögat symboliserar övergrepp på vita kvinnliga slavar utförda av svarta slavar.

Att människor idag inte vill se sanningen utan hellre dansar i sina säckar skildras i ”Den förfalskade världen”.

Harlekin är en klassisk sanningssägare som förekommer flera gånger i filmen men idag flyr människor undan sanningen, så Harlekin tvinga jaga dem. 

Jüri Lina avslutade med att berätta att han hade tänkt att detta skulle bli hans sista film men under arbetet med dem har han kommit över spännande uppgifter om ett fruktansvärt dåd begått av Churchill och engelsmännen 1942 så det måste bli en film till.

Simon Stålenhag på ComicCon 2018

ComicCon 2018 i Stockholm medverkade Simon Stålenhag (Passagen, Ur varselklotet) med en boksignering i Fria Ligans monter. Dessutom framträdde han i Wacoms monter där han pratade om hur han skapar sina bilder med deras produkter. Framträdandet varade under en timme och under den tiden skapade Stålenhag en helt ny bild från ingenting.

Simon Stålenhag pratade mycket om färgsättning. Att han normalt ägnar mest tid åt att ta fram en lämplig färgskala att använda i en bild, och att han ofta använder referensfotografier för det ändamålet.

Som i så många av hans bilder heter lagren han skapar i denna bild: himmel, sten, skog, maskinen.

Han använder också referensfotografier för detaljer i bilder. I detta läge oroade han sig för om sprickor i klippor typiskt går längst med vattenlinjen eller vinkelrät emot den.

För denna bild hade han redan i förväg bestämt att det behövdes en röd lampa i mitten för att bilden skulle bli intressant. Han tyckte att många tecknare inom fantasy och SF-genrerna hade problem med att de överlastade sina bilder med för många saker som ska vara i centrum istället för att fokusera.

Den slutgiltiga versionen av Stålenhags teckning som han senare postade på twitter. Som kan ses skiftade han på slutet hela färgskalan ganska mycket åt det gröna hållet, bort från blått.

Stålenhag berättade att när han börjar arbeta med en ny bild startar han med en skiss som tar några timmar, ungefär motsvarande det han gjorde på ComicCon. Då bestämmer han den grundläggande kompositionen, vilka element som ska finnas i bilden och vilken färgskala som ska användas. Sen låter han skissen vila några dagar innan han tittar på den igen för att avgöra om den är något att ha.

Om skissen duger så ritar han om hela bilden i en mycket mer högupplöst variant. Det tar några dagar. Då kan han ändra vissa delar men inte den grundläggande kompositionen. Han visade ett exempel på hur omslaget till kommande "Flodskörden"-rollspelet såg ut i sin första version. Då var det en person färre på bilden och bilvraken såg annorlunda ut men det grundläggande motivet var samma.

Han pratar också lite om sin kommande bok, där det än så länge inte är några träd på bilderna, bara aska.