Att säga att David Liljemark är mångsidig är en underdrift. Kanske nästan en motsägelse, för mångsidighet är en av Liljemarks främsta kvalitéer. Och i den 500-sidiga volymen "David Liljemarks underbara värld" (Adlibris, Bokus) från Galago speglas bredden i hans produktion utmärkt. Att författaren har en närmast autistisk dragning till det anala samlandet, i detta fall rörande sin eget skapande, framgår tydligt.
Liljemark kommer ursprungligen från fanzine-sfären och serie-fandom, samma mylla som Mats Jonsson och Simon Gärdenfors. I boken finns det mängder av exempel på serier, bland annat rikliga utdrag ur fanzinet Laban, för mig bokens höjdpunkt, och utförlig rapportering kring utställningen "Åratal av övergrepp". Vi bjuds också på en hel del DJ:Röv. Därifrån vidare till de mer rumsrena serierna om Ritman Katz och Susanna och Bo, och om Liljemarks avlägsna släkting F. A Boltzius, den värmländske predikanten och helbrägdagöraren, som leder in på Liljemarks produktion av värmlandiana.
Bland filmerna bör naturligtvis "Jakten på Bernhard", visade på SVT och skapad i samarbete med Lucas Moodysson, lyftas fram, även om "Ett litet barn", kallad "världens bästa kortfilm" av Moodysson naturligtvis måste nämnas. I musikproduktionen känns "The Wonder Boys", "Slöphead" och "Sugar Daddy" som de mest spännande punkterna, även om det är svårt att inte också nämna "Felched By The Goat". Om jag till sist också nämner samlingen av Space-bilder, barnboksproduktionen, konstsamlandet och en hel del annat så hoppas jag att jag gett viss täckning för det inledandet pratet om mångsidighet.